Har din virksomhed husket at medregne momsen?

Når du har en virksomhed er der mange praktiske ting at tage stilling til. Der skal laves budgetter, udtænkes produktportefølje og en marketingplan samt have styr på moms og afgifter i forhold til køb og salg af dine produkter. Moms er en generel vareafgift, hvilket betyder at afgiften lægges på meromsætningen i alle distribuerings leddene varen passerer. Moms er en lille snedig udgift som de fleste let kan glemme, da det ikke bliver fratrukket med det samme. Den lille udgift er dog vigtig for samfundet, da den betragtes som en indirekte indbetaling til SKAT. Så hvis den ikke bliver betalt, vil det svare til ikke at betale SKAT.

Momsafgifterne spiller en vigtig rolle

Derfor er det altid vigtigt at tænke på momsafgifterne, især når der er tale om lidt dyrere investeringer. Momsen udregnes nemlig efter varens salgspris. Hvis du for eksempel skal til at investere i en ny bil, måske en firmabil, er det vigtigt at kende til de forskellige moms og afgiftsregler, inden du tager den endelig beslutning. Derfor er det en god idé at tjekke bildata så du kan få et billede af hvilken slags bil der, ud fra dine kriterier, kan betale sig at investere i. Dette kan også være i andre sammenhænge, det væsentlige er blot at tjekke op på moms og afgifter samt finde alle de fakta om det pågældende produkt. Så uanset om det er et produkt til indkøb, som du ønsker at sælge videre eller om det er et produkt der tilgodeser din virksomhed, er det vigtigt altid at have moms in mente. Det er både vigtigt i forhold til de køb du foretager dig og i forhold til de regnskaber der bliver lavet. Hvis ikke momsen er medregnet kan du pludselig stå med en lang næse og have underskud i stedet for overskud.

Derfor betyder momsafgifterne noget for din virksomheds køb og salg. Så vær opmærksom på at prisen er anderledes uden moms. Det er derfor væsentligt at lave en post i dit budget, hvor momsafgifterne er medregnet. Herved har du et overblik over hvor stor en rolle det spiller i dit samlede budget. Din virksomheds omstætning er afgørende for hvor ofte der skal betales moms. Er indtjeningen på under 50 millioner skal momsen betales hvert kvartal og er indtjeningen over skal der betales moms hver måned. For nystartede virksomheder betales momsen som regel også hvert kvartal i det første halvandet års tid, da etableringsfasen ofte har mange omkostninger.

 

Momsregistrer din virksomhed allerede i dag

Husk at momsregistrer din virksomhed, da du på den måde kun skal betale moms af forskellen mellem salg og køb i stedet for købsmoms på 25%. Der er nemlig forskel på om din virksomhed er momsregisteret eller ej. Det kan være en fordel at få det gjort, da din virksomhed herved har ret til at fratrække moms af varer og ydelser, der er indkøbt til at gøre brug af i virksomheden. Det er for eksempel den før omtalte firmabil. Da den er indkøbt til at bruges i forskellige anlægge for virksomheden. Det er dog vigtigt at være opmærksom på at momsen ved sådanne køb kun fratrækkes, hvis der er registreret moms fra leverandøren i en faktura. Den fungerer som en slags bevis eller regning, så din virksomhed kan fremføre det i budgettet, så alle indtjeningerne og omkostningerne stemmer.

Derfor kan din virksomhed have stor gav af momsregistrering, da det i det lange løb kan spare dig for en masse penge. Hvis du er i tvivl om din virksomhed har medregnet momsen eller hvordan du indfører det i dit regnskab, er det en god idé at investerer i en revisor, som kan hjælpe dig med at få tingene gjort korrekt.