Hvad er momsindberetning?

Med egen virksomhed er det altafgørende for driften og økonomien, at du har styr på din momsindberetning. Det er dit ansvar som selvstændig erhvervsdrivende at indberette moms af de ydelser eller produkter, som du har solgt i firmaet.

Handler du med udenlandske kunder, vil det være hjælpsomt for dig at bruge en oversigt over valutakurser, når du indberetter moms.

Herunder kan du læse mere om de praktiske og tekniske forhold, som du skal kende til i forbindelse med indberetningen.

Værd at vide om momsregistrerede virksomheder

Når du i første omgang starter din virksomhed op, skal den momsregistreres. Dette gøres i forbindelse med ansøgningen om CVR-nummeret. Her skal du angive, hvilke aktiviteter og kilder i din virksomhed, der skal trækkes moms fra. Er det en webshop, vil det være salg af produkter, og har du en frisørsalon, skal du indberette moms fra salg af ydelser.

Du skal indtaste moms via din erhvervsside hos TastSelv Erhverv hos SKAT.dk.

Du skal huske på, at det er påkrævet at indberette moms, selvom du i en midlertidig periode ikke har haft indtægter i firmaet. I dette tilfælde skal du lave det, der kaldes ”nulindberetning”.

Hvert år vil der være bestemte frister for, hvornår du seneste skal have indberettet momsen. På SKAT’s hjemmeside kan du til enhver tid orientere dig om disse frister.

Det vil få økonomiske konsekvenser for dig og din virksomhed, hvis ikke du overholder de fastlagte tidsfrister for indberetningen.

Forskellige betalingsmuligheder

Som virksomhedsejer kan du vælge at betale moms via flere forskellige betalingsmetoder. Det kan gøres på den traditionelle måde ved brug af PBS eller VISA kort. Derudover kan du bruge MobilePay til formålet. SKAT tilbyder forskellige betalingsmetoder for at give virksomhederne fleksibilitet.

Du kan gøre brug af SKAT’s regnskabsprogram, når du laver indberetningen. Her får du hjælp til at angive alle indtægter og udgifter i firmaet, og du får vejledning til at gennemføre den korrekte indberetning. Du skal bruge din digitale signatur, når du finder indberetningssiden hos Skattestyrelsen.

Sådan gennemføres den korrekte og godkendte momsindberetning

Det vil være tidskrævende som nyopstartet virksomhedsejer at indberette moms i starten. Du vil have stort fokus på at gøre det korrekt og efter forskrifterne, og du vil gerne have vished for, at du gør det helt korrekt.

Du kan bruge disse punkter til at sikre dig, at du har indberettet din moms i firmaet helt korrekt:

  • Når du har betalt via netbank, og beløbet er trukket senest samme dag, som der er frist for indberetningen
  • Du betaler momsen med et indbetalingskort senest samme dag, som der frist
  • Du anmoder din bank om at overføre beløbet til SKAT. Beløbet skal være trukket fra din firmakonto senest samme dag som betalingsfristen.

Det vil altid være datoen for sidste, rettidige indbetaling, der er skæringspunkt for godkendte momsindberetninger. Uanset hvilken betalingsmetode du gør brug af, er det en god idé og en god sikkerhed, at du sørger for at få en kvittering for din indberetning. På den måde kan du til enhver tid føre dokumentation for, at du har overholdt fristen.