Guide: Kom godt i gang som freelancer

Der kan være mange gode grunde til, at du overvejer at gå springe ud som freelancer. Måske vil du gerne være din egen chef og have mere magt over, hvordan du bruger din tid. Eller måske skal du i gang med at være freelancer af nød. Bare rolig, hvis du har tålmodighed og lige trækker vejret dybt tre gange indimellem, så skal det hele nok gå. Vi hjælper dig med, hvordan du kommer bedst i gang, både når det kommer til kunder, finans og det mentale helbred.

Få overblik over kunder

Hvis du har mulighed for det, kan vi anbefale, at du danner dig et overblik over potentielle kunder, allerede inden du går freelance. Læg snor ud til dem, du gerne vil arbejde med i fremtiden og hold nogle kaffemøder med dem. På den måde begynder du også at opbygge dit netværk. For selv hvis drømmekunden siger nej tak til et samarbejde, så kan det være, at vedkommende anbefaler dig til andre, og sådan kan nyheden om din solobiks komme til at sprede sig som ringe i vandet. Tro os, nogle gange dukker kunder op de mærkeligste steder. Det er for øvrigt anbefalelsesværdigt at have et par faste kunder, så du er garanteret en indkomst – og så kan passionsprojekterne køre lidt mere sideløbende. Men det tager tid at bygge op.

Skaf en revisor

Jeps, den der nye, lækre arbejdscomputer, du har i kikkerten, kan højst sandsynligt trækkes fra. Who are you gonna call? Din revisor! Har du ikke tidligere haft en revisor, kan det virke lidt skræmmende at skulle hyre sådan en – men revisorer er guld værd for en freelancer, for de tager sig af alle de ting, som du typisk ikke selv har tid eller talenter til. Som freelancer skal du oftest selv fakturere dine kunder og bogføre, og det kan blive lidt mudret at finde rundt i, hvordan du finder hoved og hale i din selvangivelse. Ofte koster en revisor, som skal lave din selvangivelse, et par tusind kroner om året, men de ”tjener” typisk mange flere penge til dig end det gennem forskellige fradrag, som vi dødelige aldrig ville have fundet frem til. Det er ren win-win. 

Husk at bogføre

Som sagt, når du er freelancer, skal du bogføre. Hvis du ikke er den fødte talknusertype, så kan det lyde som en uoverskuelig opgave, men det behøver det faktisk ikke at være. Først og fremmest skal du acceptere, at software som Excel eller Google Sheets ikke er noget at få nervøse trækninger over. Du kan nemlig bruge et af programmerne til at holde styr på indtægter og udgifter. Og ja, det er praktisk, når tiden kommer til, at din førnævnte, spritnye revisor finde en masse skattefradrag til dig.

Fokuser på dit mentale helbred

Når du går freelance, har du typisk ikke automatisk adgang til særlig meget støtte, heller ikke når det handler om dit mentale helbred. Måske er du medlem af et forbund eller et netværk, som sørger for, at du kan pleje dig selv, men der også meget, du kan gøre selv. Vi kan i dén grad anbefale, at du sørger for at pleje dit mentale helbred, så din hjerne står knivskarpt, når du skal bevise dit værd som freelancer. Prøv for eksempel at meditere ti minutter hver morgen, inden du kaster dig over dagens opgaver. Vi kan også anbefale at investere i et abonnement på fx app’en Headspace – eller i det mindste at læse denne artikel om meditation fra DR.

Psst, når nu du skal være din egen chef, så husk at give dig selv nogle friheder, som du ikke fik på din tidligere arbejdsplads. Og husk at værdsætte det, når det slår dig: nu er det endelig dig, der bestemmer!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Post Navigation