Den gode virksomhed – En guide til dig som ønsker at blive selvstændig

At blive selvstændig kræver rigtig meget mod og motivation. Du har nok mange tanker om hvordan du skal få virksomheden op at stå, og hvordan du gør det til en attraktiv virksomhed. I denne guide bliver du præsenteret for forskellige faktorer som du skal overveje, inden du tager skridtet videre.  

Det praktiske

Det er vigtigt at have styr på alt det praktiske når du vælger at starte din egen virksomhed. En virksomhed består af rigtig mange forskellige komponenter, og det kan være uoverskueligt at skulle tage stilling til, hvor man skal starte. Derfor er det altid en god idé at starte med det praktiske:

Udarbejd en forretningsplan: En forretningsplan giver både dig og dine potentielle investorer, et overblik over hvor din virksomhed skal hen, og hvad den kan. Jo mere detaljeret og udarbejdet den er, jo bedre.

Udarbejd en produktportefølje: En produktportefølje hjælper dig og dine kunder til at forstå det produkt, eller den serviceydelse, som du tilbyder. Det er vigtigt at du, finder ud af hvad dit produkt kommer til at koste i indkøbspris, eller hvor meget det koster, at ansætte folk til at yde den service du tilbyder.     

Registrer din virksomhed: Det er vigtigt, at du får CVR registreret din virksomhed. Dette er lovpligtigt for alle danske virksomheder, som tjener mere 50.000 kr. indenfor 12 måneder. Derudover skal du også anskaffe dig et LEI nummer, som er et internationalt CVR nummer. Dette er dog kun nødvendigt, hvis du vælger at være en international virksomhed.  

Økonomi: I forretningsplanen indgår det også, at du inddrager en detaljeret plan for økonomien. Dette betyder at du skal have styr på dit privatbudget – som er de penge du har tænkt dig at leve for, imens du arbejder. Et etableringsbudget, som er de penge, du skal bruge for at starte virksomheden op. Et driftsbudget, som indikerer som hvor mange udgifter og indtægter, du regner med, i virksomhedens opstartsfase. Et likviditetsbudget, som fortæller hvor meget du har i banken, til at betale forskellige udgifter.

Arbejdsfordelingen

Når du starter din egen virksomhed, skal du være opmærksom på de tarvelige krav du går i møde. Du er den person som kommer til at arbejde hårdest, i den her virksomhed. Det hedder 60 timer om ugen, og meget lidt søvn, et ikke eksisterende social liv og ingen penge til at begynde med. Det gode er, at det hårde arbejde ofte betaler sig. Udover den enorme mængde lærdom og viden du får, kommer du sandsynligvis også til at høste ind, i form af en ordentlig indtjening, på længere sigt. Dette er selvfølgelig med en antagelse om, at virksomheden klarer det godt. 

At være leder

At være leder kan betyde mange ting. Når først din virksomhed, er stabiliseret og du kan se at i vækster, er det på tide at hyre flere folk ind. Det betyder også at du skal begynde at lede din virksomhed og de mennesker som er ansat i den. Som leder er det vigtigt at du er god til at kommunikere og til at samarbejde. Det kan være svært, at dele din vision for virksomheden, med andre, men det er vigtigt at du prøver. Mange ledere vælger at tage kurser i kommunikation og samarbejde. Det kan hjælpe dig til at blive skarpere på dit budskab, og medvirke til at du på længere sigt, kan blive en bedre leder. Hvis du ønsker et kursus i kommunikation og samarbejde, kan du læse mere her.

Motivation og ledelse

I en nyopstartet virksomhed, kan alting godt virke kaotisk. Her er det vigtigt at du som leder, bevarer overblikket og sørger for at motiverer dine medarbejdere, selv når det er svært. Gennem klar kommunikation og et godt samarbejde, kan du komme over selv de sværeste udfordringer i en virksomhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post Navigation