Aktivitet i udlandet – dette skal du have styr på

Hvis din virksomhed er i gang med at opstarte aktiviteter i udlandet, er der formentligt nok at se til. Der kan – afhængigt af hvilket land, der er tale om – være et hav af regler, som det er nødvendigt, at du sætter dig ind i, og samtidig er der også en række administrative ting, der skal falde på plads. I denne artikel ser vi nærmere på nogle af de vigtigste ting, du skal have styr på, når du registrerer din virksomhed i udlandet.

Registrering af virksomheden

Når du skal registrere din virksomhed i udlandet, er det vigtigste, at du… ja, registrerer virksomheden! Herhjemme har vi Erhvervsstyrelsen, som tager sig af registrering og udstedelse af cvr-numre, og på samme måde kan der findes forskellige registreringsprocedurer i forskellige lande verden over. Når du skal i gang med aktiviteter i et nyt land, er det derfor afgørende, at du hurtigst muligt får registreret din virksomhed i det pågældende land. Afhængigt af hvilket land, du skal registrere dig i, kan det tage en del tid, før registreringen er på plads, så jo hurtigere du kan komme i gang med det, jo bedre!

Få styr på momsreglerne

Når din virksomhed er registreret, er næste naturlige skridt at få styr på momsreglerne i det pågældende land. Herhjemme i Danmark kan momsreglerne virke relativt komplicerede, men det er ingenting ift., hvad du kan opleve i visse andre lande. Derudover kan der også være en del arbejde i at finde ud af, hvordan netop din virksomheds varer skal registreres ift. moms – det gælder ikke mindst, hvis du handler på tværs af grænser. Vær også opmærksom på, at selve varen kan have betydning for, hvordan moms skal beregnes; det kender vi f.eks. fra reverse charge-reglen indenfor EU.

Anskaf dig de nødvendige forsikringer

Det kan være dyrt at starte aktiviteter op i et nyt land – især, hvis din virksomhed kommer i uforudsete problemer. Derfor er det altid en god idé at tegne de nødvendige forsikringer fra start, så du er sikret, hvis uheldet er ude. Det kan være svært at vurdere hvilke forsikringer, der er behov for i udlandet, men ved at tegne en dansk forsikring hos f.eks. RTM kan du faktisk få de lokale forsikringer via et dansk forsikringsselskab. På den måde slipper du for at skulle forholde dig til alle de lokale forsikringsselskaber, og kan i stedet nøjes med at indgå aftaler med dit danske forsikringsselskab. Du kan dermed bruge tiden på noget andet, der er mindst lige så vigtigt – at få din virksomhed etableret i det nye land.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post Navigation